De voordelen van online marketing in de zorg
Het bereiken van grote groepen mensen was vroeger alleen besteed aan grote bedrijven. U heeft vast wel eens gelezen over de grote bedragen die TV en radio commercials kosten. Ook adverteren in de krant kost veel geld. Voor fysiotherapie en andere zorgpraktijken met een wat kleiner budget waren de mogelijkheden beperkt tot wat folders bij de huisarts, de lokale krant en de telefoongids.
In het vorige artikel schreven wij al dat promotie voor zorgpraktijken vroeger niet zo nodig was. Maar tijden zijn veranderd. Zorgpraktijken zullen actief cliënten moeten werven. Gelukkig zijn daar tegenwoordig de online media. En die bieden zorgpraktijken een uitgelezen kans om met een beperkt budget toch die doel cliënten te bereiken.
Het verschil tussen online en offline media
Alles wat we vroeger gebruikten noemen we offline media, omdat ze niet op internet zitten. Denk aan het oude vertrouwde telefoonboek of de Gouden Gids. De krant, lokale krantjes, folders, radio en TV vallen onder de traditionele offline media.
Online media zijn alle middelen op internet zitten. Sociale media zoals Facebook, Instagram en LinkedIN zijn vormen van online media. Maar ook Google, e-mail, Whatsapp en Youtube zijn online media.
U kunt uw praktijk bij uw cliënten natuurlijk nog steeds onder de aandacht brengen met zowel online als offline media. Maar voor zorgpraktijken brengen online media veel voordelen met zich mee.
-
ze zijn meetbaar
-
ze zijn steeds te verbeteren
-
u kunt er veel gerichter mee adverteren
-
ze zijn goedkoper dan traditionele media
We zullen dit kort toelichten.
Online media zijn beter meetbaar
Heeft u weleens een advertentie geplaatst in een (lokale) krant? En wist u naderhand hoeveel mensen een afspraak hebben gemaakt bij uw praktijk, nadat zij uw advertentie hadden gezien? Waarschijnlijk niet. Dus hoe wist u of de advertentie in de krant het het geld waard was?
Met online media kunt u precies meten wat het resultaat is van uw advertenties. U ziet precies hoeveel cliënten de advertentie hebben bekeken, er op geklikt enz.
Het meetbaar maken van de resultaten kan met een tool zoals Google Analytics. Daar komen we in het webinar op terug.
Blijven verbeteren
Vroeger liet u een folder drukken of een advertentie ontwerpen. Als de folder of de advertentie vervolgens verstuurd werd, kon u er niks meer aan veranderen.
Bij online media kunt u alles altijd aanpassen. Niks is definitief. En dankzij de goede meetbaarheid kunt u ze constant bijstellen.
Gerichter adverteren
Heeft u weleens uw praktijkfolders op plekken gelegd waar uw (toekomstige) cliënten komen?
Met online media kunt u nog gerichter mensen benaderen dan vroeger! Bedrijven als Google en Facebook hebben veel informatie over internetgebruikers die wij kunnen gebruiken om advertenties te tonen met de juiste boodschap op het juiste moment en bij de juiste persoon. Zo bereikt u alleen die mensen die naar uw dienst op zoek zijn. En u betaalt alleen voor een klik op uw advertentie. Dat maakt online marketing zo ontzettend effectief.
Online marketing is goedkoper
Online marketing kost natuurlijk geld. Maar het is veel goedkoper en veel effectiever dan de traditionele manier van werken. U kunt namelijk meer bereiken tegen lagere kosten.
We praten daarom ook vaak over het rendement van de campagnes. De inspanningen zijn zeer goed meetbaar en daarom ziet u precies hoeveel cliënten u werft en wat een geworven client gemiddeld heeft gekost. We vragen ons niet af "wat kost het?" maar "wat levert het op?" Iedere euro die in online marketing gestoken wordt levert aantoonbaar meer op.
Online marketing: ook voor (kleine(re)) zorgpraktijken
In tegenstelling tot vroeger heeft u voor online marketing relatief niet veel geld nodig om te starten. U bereikt uw doelcliënten al als u adverteert met €1 per dag. Dat maakt het internet een zeer toegankelijk promotiekanaal voor zorgpraktijken met een beperkt budget.
Daarnaast gebruikt ruim driekwart van de mensen internet als belangrijkste bron voor informatie over geestelijke en lichamelijke gezondheid. Het is dus een uitgelezen kans voor zorgpraktijken om hun ideale cliënten te bereiken.
Waar moet ik beginnen?
U denkt nu vast: klinkt allemaal heel mooi, maar waar moet ik beginnen? Ik weet hier te weinig van.
Maar u bent al op de goede weg, want u heeft zich ingeschreven voor deze blogserie. In het vorige artikel lieten we u kennismaken met wat online marketing in de zorg was. En nu heeft u kunnen lezen wat de voordelen van online marketing in de zorg zijn ten opzichte van traditioneel adverteren.
In het volgende artikel vertellen we hoe de zorgconsument van tegenwoordig het internet gebruikt om een behandelaar te vinden. U leert dan hoe u hierop kunt inspelen.
Heeft u vragen over dit artikel? Of wilt u meer weten over online marketing in de zorg? Heeft u misschien een specifieke vraag over uw situatie rondom online marketing?