De ‘e’ van eHealth is van eerste lijn

08-05-2013 - Denis de Vries

Waar staat die e- van eHealth nu eigenlijk voor? Extra? Echt? Empowered? Engaged? Eng? Ergerlijk? Of toch gewoon ‘Electronic’? In mijn geval staat het vooral voor ‘Eerste lijn’.

Sinds we in 2012 samen met Changinghealthcare en Zorgbroeders over eHealth in de eerste lijn zijn gaan roepen, krijgen we steeds meer vragen. Wat is het? Wat kan het? Wat doet het? Wat kost het? En gelukkig ook: wat heeft mijn cliënt/patiënt eraan? En ook veel ‘Moet het’ ? Nou nee, laten we alsjeblieft een beetje nuchter blijven. Natuurlijk kan er altijd een nut gevonden worden, een noodzaak gaat wel erg ver. Maar als je jouw cliënt beter van dienst wilt zijn, je eigen administratieve proces efficiënter in wilt richten en je beter wilt profileren, kan het wel erg nuttig zijn.

Hoe te beginnen?

Maar ja, hoe begin je dan? Op Google zoeken bij je beroepsgroep? Dat kan natuurlijk altijd. Het is nuttig om een minimarktonderzoek te doen, per slot hebben we in de eerste lijn vaak niet de middelen om een uitgebreide marktscan te laten doen door een dure consultancypartij. En Google ‘weet’ toch alles? Wat mij betreft toch niet helemaal. Google geeft veel feiten, maar weet een paar dingen absoluut niet. Bijvoorbeeld: wie ben jij echt en waar staat je praktijk voor? Welke doelgroep wil jij bereiken, en wat heeft jouw doelgroep nodig?

Zaken waar we in de eerste lijn vaak een veel breder beeld bij hebben dan verderop in de keten. We zijn vaak generalist en algemeen toegankelijk. Toch wil ik ervoor pleiten om focus aan te brengen. Waarom? Omdat jij de beste zorg voor je cliënt wilt leveren en dat vergt toch maatwerk. En dus de best passende eHealth-interventie. Zou een vergeetachtige vrouw van 85 niet heel andere behoeftes op dat gebied hebben dan een jonge vent van 23 met een knieprobleem?

Kijk naar jezelf en je cliënt

En hoe doe je dat? Begin eerst eens bij jezelf. Wie ben je en waar sta je met jouw praktijk voor? Ga dan eens definiëren wie jij echt specifiek zou willen behandelen. En dan? Ga het gesprek vanuit die optiek eens aan met je cliënten. Wie weet per slot het beste wat goed voor ‘ze’ is, de cliënten zelf. Misschien willen ze wel zo dicht mogelijk bij de huidige manier van werken blijven en alleen administratief wat zaken eenvoudiger geregeld zien (makkelijk online afspraken maken, online vragenlijsten invullen). En misschien willen ze ook wel meer. Bij een onderzoek dat ik voor een fysiotherapeutenpraktijk deed, kwam heel duidelijk de behoefte bij de (logische) doelgroep dertigers en veertigers om zo veel mogelijk online te doen. Maar bij de vijftigers en zestigers ook, als er ook maar een therapeut echt face-to-face beschikbaar was.

Of ga het avontuur aan

En het kan ook anders. Ik sprak vorige week een podotherapeut die overwoog om structureel Skype aan te zetten op de momenten dat hij geen behandelingen gaf. Puur omdat zijn cliënten dat als service handig vonden. Dat zou inderdaad impact kunnen hebben op zijn werkproces, maar die uitdaging wilde hij wel aan. Hij wilde het ook als pilot gaan communiceren. Gewoon heel simpel duidelijk maken dat hij het avontuur aan wil gaan. En een avontuur kan mislukken. Maar dat is niet zo erg toch?

Deze blog is ook geplaatst op de Digitale Zorggids. 

Reacties

Reacties van 1 tot 1:

Kelvin schreef op 11-06-2014, 11:40:
Hehe eindelijk iemand die zegt wat ik al zo lang roep. We kunnen in de eerste lijn prima al eHealth inzetten, alleen we denken te moeilijk.



Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!
 

Wilt u ook veilig mailen conform de AVG? Wij hebben een special aanbieding van de Cliëntenlogin Mail. Betaalbaar en… https://t.co/YQPuQ0xgtw
7 maanden geleden
Ons privacystatement voor de websites is aangepast aan de nieuwe AVG: https://t.co/IV9S3hicPr
10 maanden geleden
Vanaf vandaag is praktijk voor oefentherapie CesarNatuurlijk Bewegen online met een nieuwe website. https://t.co/9fOacfcMhC
1 jaar geleden