De cliënt is nog niet aan eHealth toe

07-05-2013 - Denis de Vries

Tot mijn stomme verbazing werd naar aanleiding van de eHealth-monitor die Nictiz en Nivel vorige week publiceerden door een aantal partijen deze conclusie getrokken.

Het verbaasde me omdat het onlogisch leek vanuit mijn eigen ervaringen en wat wij vaak horen. Daarnaast was de conclusie op basis van de cijfers niet te trekken. Belangrijkste conclusie leek juist dat er te weinig gecommuniceerd werd door zorgverleners.

In een tijd waarin het niet online zijn van een bank nationaal nieuws is, geloof ik gewoon niet dat cliënten er niet aan toe zouden zijn. Misschien niet iedereen, want er zijn ook nog steeds mensen zonder mobiel. Misschien niet voor alles; er zijn ook nog steeds mensen die liever fysiek naar een bank gaan.

Als ik op een willekeurig feestje vertel wat ik doe, hoor ik zelden een geluid oh nee dat zou ik nooit willen. Sterker nog, vaker, dat zou ik ook wel willen, gewoon net als mail berichten met mijn behandelaar delen. Of gewoon thuis een dagboek bijhouden. Dat helpt mezelf en dat helpt ook vast omdat mijn behandelaar eerder en meer kan zien hoe het met me gaat.

Het lijkt soms eerder of de zorgverlener er niet aan toe is.
Als ik op dat zelfde willekeurige feestje vervolgens een zorgverlener spreek ligt dat  namelijk nog wel eens anders. Veel geluiden, van ik moet al zoveel, het komt er bij en meer. Begrijpelijk gezien de enorme werkdruk, maar toch.

Dat zou nou juist niet zo moeten zijn met eHealth. Het mooie is namelijk dat bij goede implementatie in je praktijk juist dat mes aan beide kanten snijdt.

Jij kunt eerder en beter geïnformeerd zijn over je cliënt en je bereikbaarheid neemt zomaar toe zonder dat jij er zelf fysiek voor aanwezig moet zijn.

De cliënt kan anytime, anyplace contact met je leggen, en delen wat voor zijn behandeling van belang is. Dat is alleen maar positief toch?

De eHealth-monitor is een mooi instrument, natuurlijk niet perfect, maar het geeft een beeld over zaken die zeer relevant zijn willen we verder komen met eHealth. Het begrip dat eHealth er is en niet meer weggaat is steeds meer gedragen. Tijd om de verschillende betrokkenen gelijk te informeren en te betrekken.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!
 

Wilt u ook veilig mailen conform de AVG? Wij hebben een special aanbieding van de Cliëntenlogin Mail. Betaalbaar en… https://t.co/YQPuQ0xgtw
7 maanden geleden
Ons privacystatement voor de websites is aangepast aan de nieuwe AVG: https://t.co/IV9S3hicPr
10 maanden geleden
Vanaf vandaag is praktijk voor oefentherapie CesarNatuurlijk Bewegen online met een nieuwe website. https://t.co/9fOacfcMhC
1 jaar geleden