Doelgroepen kiezen in de eerste lijn kan niet !

21-03-2013 - Beheer Websites

 “Als eerste lijner ben ik generalist en heb ik dus geen specifieke doelgroep,iedereen is mijn potentiële cliënt.” Een uitspraak die bijna elke praktijkhouder bij ons doet als we met hen in gesprek gaan over hun online profilering. Want zonder duidelijk profiel geen duidelijk inkleuring van de praktijkwebsite en de sociale media.

En wat blijft er dan over? Een site die of grijs is (want voor iedereen geschikt) of die vooral door je beste vrienden en familie erg gewaardeerd wordt omdat die mooi is. Ook belangrijk, maar professioneel toch iets minder.

It’s all about them

Want waar gaat het online over, over hen… Hen? Ja, hen… Jouw doelgroep dus. Zij die op jouw praktijkwebsite moeten komen om iets te doen. En zij die jouw fanpage ‘moeten’ liken op Facebook om zo jouw leuke actie te verspreiden. En als jouw cliënt een jonge vrouw van 34 is, gaat dat natuurlijk heel anders als met een man op leeftijd van 78 of een jonge guppennek van 14. Jij wilt toch ook aangesproken worden in de taal die jou past?

Je/U ?

Het begint al met een keuze rondom tutoyeren. Wij kiezen er bewust voor om de jij-vorm te hanteren. Waarom? Wij willen een persoonlijke relatie met onze doelgroep, we willen partner zijn en geen leverancier. Dus vanuit ons zal het eerder je zijn dan u. Maar nog belangrijker we merken dat onze doelgroep dat ook meteen doet. En aangezien wij onze doelgroep zo goed mogelijk aan willen spreken doen we het zo.

En dat willen we toch allemaal, zo veel mogelijk mensen zo goed mogelijk helpen. En het liefst mensen die ook bij jou en je diensten passen. Dus maak dan ook vooraf die keuze,dat maakt het voor iedereen veel makkelijker. En dat betekent niet dat je de rest uitsluit en wegstuurt. Nee, dat betekent dat je die minder direct en actief benadert.

Dat helpt je ook in je online praktijkplan (zie ook onze eerdere blog hierover). Wat jij wilt is onbekenden helpen cliënt bij jou te worden, tevreden te zijn met jouw dienstverlening. Je wilt ervoor zorgen dat ze ambassadeur van jouw praktijk worden. Als zij op een feestje vertellen hoe goed jouw dienstverlening is, heb jij de beste reclame die maar mogelijk is.

En hoe doe je dat?

Ook dat kun je vanuit meerdere kanten aanvliegen. Uitgangspunt is natuurlijk altijd dat “het” moet aansluiten. Of aansluiten van de cliënten bij jouw diensten. Maar dan moet je heel erg goed op zoek gaan naar passende cliënten. Of omgekeerd: je past jouw diensten aan bij het aanbod aan cliënten,bijvoorbeeld in jouw wijk of vakgebied. Misschien is er een actuele ROS-wijkscan te vinden zodat je de populatie van jouw wijk beter kent, en daarbij passende specifieke diensten kunt ontwikkelen.

Maak dan een duidelijke keuze, voor maximaal 3 doelgroepen, en ga van daaruit verder je plan uitwerken. Welk online kanaal (website, Facebook, Twitter, nieuwsbrief) ga je voor welk doelgroep inzetten,en hoe dan?

Ingewikkeld ?

Mwoah, meer lastig, en even wennen om zo naar je cliënten te kijken en keuzes te maken. Dat voelt ook eng alsof je ineens veel mensen in de steek laat. Dat doe je natuurlijk niet,maar je geeft sommigen iets meer aandacht. Zodat je hen nog beter kunt helpen.

Conclusie : Doelgroepen kiezen in de eerste lijn kan wel !

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!
 

Wilt u ook veilig mailen conform de AVG? Wij hebben een special aanbieding van de Cliëntenlogin Mail. Betaalbaar en… https://t.co/YQPuQ0xgtw
7 maanden geleden
Ons privacystatement voor de websites is aangepast aan de nieuwe AVG: https://t.co/IV9S3hicPr
10 maanden geleden
Vanaf vandaag is praktijk voor oefentherapie CesarNatuurlijk Bewegen online met een nieuwe website. https://t.co/9fOacfcMhC
1 jaar geleden