Ik wil mijn cliënten niet stalken met nieuwsbrieven

04-04-2013 - Beheer Websites
Dat is ongeveer het standaard antwoord dat ik krijg als ik bij een praktijk voorstel een nieuwsbrief in te gaan zetten. En eigenlijk ook heel begrijpelijk. Worden we zelf ook niet moe van alle nieuwsbrieven die we ongevraagd krijgen, terwijl we slechts éénmalig een keer ’iets’ hebben aangevraagd?
 
Klopt, maar dat betreft vaak minder persoonlijke informatie, en dat irriteert daardoor eerder, toch? En natuurlijk, zorg dat je cliënten weten dat je af en toe een nieuwsbrief stuurt. Dan kunnen ze meteen de keuze maken. Doe dat in je intake of bij je evaluatie. Want de nieuwsbrief is nog steeds een erg mooi instrument om bij mensen in gedachten te komen en te blijven.
 
Het is niet meer zo enorm succesvol als een aantal jaren terug, maar de laatste onderzoeken vertellen ons dat we vandaag de dag nog steeds rond de 25% geopende nieuwsbrieven zitten. Bij Je Praktijk Online zitten we nog op ruim 40%. Waarom zijn wij dan nog (relatief) zo succesvol ? Omdat we alleen nieuwsbrieven sturen naar mensen die echt interesse hebben getoond in onze diensten. Mensen komen op de lijst als ze één van de e-books hebben gedownload, bij onze bootcamp zijn geweest, of al iets hebben afgenomen van ons. En ze kunnen weg wanneer ze willen.
 
6 tips voor e-mailmarketing die wel werkt:
 
1. Maak duidelijk wie de afzender is 
Een mail waarvan je niet weet van wie hij afkomstig is, heeft het risico dat je die meteen weggooit. Zorg dus als je een nieuwsbriefprogramma gebruikt dat dat progamma jóu als afzender gebruikt en niet de naam van het programma.
 
2. Zorg voor een intrigerend onderwerp 
Het onderwerp van een mail bepaalt naast de afzender voor een heel groot deel of en hoe die gelezen wordt. Maak het spannend, interessant en maak je ontvanger nieuwsgierig. Tevens wil je dat de tekst de ontvanger direct triggert op een probleem of een behoefte. Gebruik daarvoor geen heel lange zinnen. Misschien een dooddoener, maar bedenk wel of wat je schrijft er toe doet. Het hoeft geen top10 te zijn, maar moet er wel toe doen voor je lezer. En verder gaan dan alleen leuke startzin.
 
3. Wees niet te bang abonnees te verliezen 
Probeer niet iedereen te vriend te houden, maar neem stelling. Dat geeft je kleur, en zorgt ervoor dat je opvalt. De nieuwsbrieven waarin alleen hoera-verhaaltjes staan, werken allang niet meer. En zorg ervoor dat mensen zich makkelijk af kunnen melden. En doe het dan ook. Niets zo slechts voor je naam als dat mensen zich niet af kunnen melden, of na afmelding nog steeds mails blijven ontvangen. Ook daarin helpt het weer als je een gebruikersvriendelijk nieuwsbriefprogramma neemt in plaats van dat je het zelf bijhoudt op een apart lijstje.
 
4. Make it short and sweet 
Online heb je maar even de aandacht. Dus houd het kort en maak het leuk.
 
5. Stuur genoeg nieuwsbrieven 
We zijn allemaal bang om te spammen en ik zou het je ook zeker afraden om dat te doen. Maar door deze angst sturen we juist te weinig e-mails. 1 a 2 keer per maand een nieuwsbrief is een frequentie die aantoont dat het open rate percentage (dwz hoe vaak mensen hem lezen) het hoogste is en de irritatiefactor het laagste.
 
6. Verstuur op de juiste dag en tijd 
Welke dag en hoe laat verzend je een e-mail-nieuwsbrief? Dat is van grote invloed op het al dan niet openen en lezen ervan. Als je doelgroep vooral professioneel is, is het bijvoorbeeld niet aan te raden om deze in het weekend te sturen aangezien de meeste mensen dan vrij zijn.
 
Uit cijfers blijkt dat nieuwsbrieven gericht op consumenten die op zondag worden verstuurd de hoogste openingsrate hebben. De laagste percentages zien we op dinsdag en woensdag. Houd ook rekening met de tijd waarop je een e-mailing verstuurt. Net na de lunchpauze zijn mensen bijvoorbeeld minder met hun werk bezig, en eerder geneigd je nieuwsbrief te openen.
 
Dus net zoals bij alle andere middelen: denk na over je doelgroep. Waar zit die wel en niet op te wachten. En het is een nieuwsbrief van jou. Dat maakt hem meteen al waardevoller dan van een willekeurige ander. En als jij iets ontvangt van iemand die je waardeert, vind je het geen stalker toch?
 

Wilt u ook veilig mailen conform de AVG? Wij hebben een special aanbieding van de Cliëntenlogin Mail. Betaalbaar en… https://t.co/YQPuQ0xgtw
7 maanden geleden
Ons privacystatement voor de websites is aangepast aan de nieuwe AVG: https://t.co/IV9S3hicPr
10 maanden geleden
Vanaf vandaag is praktijk voor oefentherapie CesarNatuurlijk Bewegen online met een nieuwe website. https://t.co/9fOacfcMhC
1 jaar geleden