JPO Cliëntenlogin
Samen met je cliënt beveiligd berichten sturen, bestanden delen en een online dagboek.JPO Praktijkwebsite
Jouw praktijk optimaal online geprofileerd. Voorbereid op eHealth, betaalbaar en zelf te beheren.JPO Scholing
Workshops over sociale media, eHealth en zorgmarketing in de eerste lijn.JPO Advies
Ondersteuning bij het organiseren van jouw digitale praktijk. Sociale media en eHealth.Zonder plan geen optimale praktijk,ook niet online !
Afgelopen maandag gaven we voor Caransscoop een aantal workshops over sociale media en eHealth voor praktijkhouders en professionals in de eerste lijn. Opvallend was weer de honger naar (meer) kennis en bij de meesten toch het besef dat ze iets ‘moeten’.
Nu gaan bij mij altijd de nekharen overeind staan als het woord moeten valt, maar in dit geval snapte ik hun gevoel wel. Als meer dan 70% van de Nederlanders minimaal 1 account heeft op een sociaal netwerk, zul je er toch minimaal over na moeten hebben gedacht of je die sociale media al dan niet wilt inzetten voor je praktijk.
Het nut is voor de verschillende beroepsgroepen verschillend. Verloskundigen hebben te maken met een doelgroep die heel actief is online en die toch heel graag van hun éigen verloskundige de informatie wil hebben. Voor een fysiotherapeut is het zeer relevant om na te denken over online profilering. Want waarom zou die cliënt bij mij komen, en niet bij mijn buurman? En de huisarts zal het vooral willen inzetten als service naar de patiënt, maar zeker ook om zijn praktijk efficiënter te maken.
Al met al gaat het om zeer wezenlijke zaken voor je praktijk. Reden genoeg om dit goed aan te pakken. Mogelijk maak je voor bijvoorbeeld een beoordeling of accreditatie al een praktijkplan. Neem dan meteen een apart onderdeel in dat plan voor je online activiteiten op.
En wat schrijf je daar dan in? Allereerst je doelstellingen online (afgeleid van je algemene doelstellingen). En verder welke middelen je daarvoor in gaat zetten (website, welke sociale media,eventueel nieuwsbrief). Maar ook wat je hoe vaak gaat doen op bijvoorbeeld Twitter en wanneer. En heel belangrijk voor welke doelgroep! Je verwijzers? Je collega’s ? Een specifieke groep cliënten? Dat is erg belangrijk om bij stil te staan: dat gaat bepalen wat je gaat plaatsen en hoe je het gaat verwoorden of uitbeelden.
Oftewel: maak je doelen zo SMART mogelijk. Dat helpt je focussen. En het helpt je om de passende aandacht aan sociale media besteden. Als je het doet, doe het dan professioneel. Anders blijft iets waar je tegenaan blijft hikken… En dan zal het weinig of geen effect hebben, of alleen maar tijd kosten. Tijd die we in de eerste lijn toch al structureel tekort komen.
En kom je er niet uit of wil je daar niet te veel tijd aan besteden, dan kunnen wij je natuurlijk altijd op weg helpen. Wij hebben een standaardformat waarin we dit doen. Binnen enkele sessies heb je dan een optimaal Online Praktijkplan gereed.