Online marketing in de zorg wat is dat
Online marketing in de zorg
Marketing lijkt vaak ver af van de zorgsector te staan omdat het gekoppeld wordt aan commercie. Toch is marketing zeker niet alleen het domein van gladde verkopers.
Sterker nog; bij marketing staat het aansluiten bij de klantengroep centraal. Cliëntgericht denken dus, want de cliënt is tegenwoordig veranderd van een patiënt die “blind” aannam naar wat de zorgprofessional zei naar een kritische zorgconsument met veel informatie tot zijn beschikking.
Dit is het eerste artikel uit een serie artikelen om u, de zorgprofessional, kennis te laten maken met online marketing in de zorg. In dit artikel gaan we het hebben over wat online marketing is, en waarom het tegenwoordig eigenlijk ook onmisbaar is voor uw praktijk.
Online marketing, wat is dat?
De opkomst van online marketing heeft er voor gezorgd dat het via internet promoten van uw praktijk toegankelijker is dan ooit. Het internet geeft namelijk ontzettend veel mogelijkheden meer om uw praktijk onder de aandacht te brengen bij uw potentiële cliënten dan vroeger toen we de telefoongids en de wijkkrant vooral gebruikten.
Maar wat is online marketing dan? Het omvat alle activiteiten om uw praktijk en diensten onder de aandacht te brengen bij uw doelclienten met behulp van het internet. Een aantal van die artikelen lichten we hieronder kort toe. In één van de volgende artikelen gaan we uitgebreider op deze activiteiten in.
1 Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Goed gevonden worden in Google. Ervoor zorgen dat uw praktijkwebsite hoog in Google staat op de meest relevante zoektermen, dat noemt men zoekmachine optimalisatie genoemd. In het Engels ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd.
2 Online adverteren
Online adverteren is een verzamelnaam voor het plaatsen van advertenties op internet. De bekendste is adverteren in Google (Google Ads). Deze advertenties staan boven de zoekresultaten. Maar er zijn ook mogelijkheden om met banners en video te adverteren op Youtube en andere websites die uw cliënten bezoeken.
3 Social media marketing
Social media is een verzamelnaam van websites, zoals Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIN, Youtube en Pinterest. Vroeger deed men dit door vaak en veel berichten te plaatsen op de bedrijfsprofielpagina. Dit was tijdrovend en leverde niet meteen nieuwe cliënten op.
Tegenwoordig hebben al deze social mediakanaal zeer effectieve advertentiemogelijkheden, waardoor het mogelijk is om heel gericht cliënten te bereiken op basis van bijvoorbeeld hun interesses, locatie of levensfase.
4 E-mailmarketing
Met e-mailmarketing benader je (potentiële) cliënten direct door middel van een e-mail. Het doel hiervan is om nieuwe cliënten te werven, bestaande cliënten te overtuigen en werkt daarnaast ook goed als middel voor relatiebeheer en nazorg.
De lijst met activiteiten hierboven is slechts een deel van wat er mogelijk is om cliënten te werven via internet. We gaan in het derde artikel dieper in op de mogelijkheden van online marketing voor de zorg. Voor nu zijn dit de belangrijkste middelen.
Marktwerking in de zorg
De overheid is zich minder gaan bemoeien met de zorgsector. Er komt meer concurrentie en mede daardoor worden zorgpraktijken gedwongen om zelf actiever cliënten te gaan werven. Hiervoor kun je online zorgmarketing in gaan zetten..
Daarnaast is de zorgconsument veel bewuster worden. Mede dankzij de komst van het internet, toegenomen toegang tot kennis en toegenomen transparantie staan zij bewuster in de keuze bij welke praktijk zij hun vraag neerleggen.
Het voordeel is dat u zelf ook veel directer uw potentiële cliënten kunt bereiken en overtuigen om voor uw praktijk te kiezen. U moet er dus voor zorgen dat uw praktijk aansluit op de behoeften, wensen en vragen die er bij uw doelgroep liggen.
In ons volgende artikel gaan we in hoe online marketing in de zorg dan werkt en wat de verschillen zijn met de traditionele marketing/PR.
Heeft u vragen, wilt u meer weten?
Bezoek dan eens onze oplossingen op https://www.jepraktijkonline.nl/beter-vindbaar/ of neem contact met ons op.